5 Temel ERP Sistemi Başarısızlık Nedenleri

5 Temel ERP Sistemi Başarısızlık Nedenleri

ERP başarısızlıkları bir anda gerçekleşmemektedir. Bunun yerine, sorunlar ve risk, yüzeyin altına sızarak, balon yaratır ve kırılma noktasına ulaştırır. Bu kırılma noktası genellikle birinin işten ayrılması ile projenin fişinin çekilmesi anlamına gelir. Bu fazlasıyla zaman, para ve kaynak kaybının küçük bir göstergesidir. Başarısız olarak nitelendirilen pek çok ERP projesi incelendiğinde aşağıda belirtilen beş temel konuda yeterince iyi performans gösterilmediği ortaya çıkmaktadır.

 

5 yaygın beklenmedik ERP sistemi başarısızlık nedenleri;

1.      Proje başlangıcındaki gerçek dışı beklentiler: Dünya genelinde yapılan araştırmalarda görülmüştür ki ERP implementasyonuna ortalama olarak 12 ile 24 ay ve yıllık gelirin %6.5luk kısmı (Türkiye için bu oran çok düşüktür) kadar yatırım yapılmaktadır. Bununla birlikte, gerekli organizasyonlar yeteri kadar projenin içine dahil olmamaktadır. ERP firmaları, danışmanlar ve ERP satıcı firmalar bu beklentileri satış sürecinde doğru şekilde yönetmediğinde riskler artmaktadır. Proje başlangıcındaki gerçek dışı beklentiler kartopu etkisi yaparak kötü kararlara doğru sürüklemektedir.

2.      Yanlış bilgilendirme yüzünden organizasyonel değişimin zor olmayacağına inanma: Gerçekleştirdiğimiz projelerden edindiğimiz deneyimler kanıtlıyor ki organizasyonel değişim yönetimi, ERP implementasyon sürecinin en zor parçasıdır. Şirketlerin sadece %20’si organizasyonel değişim için yatırım yapmaktadır. Bu birçok projenin hatalı olmasının en temel sebebidir. Birçok firma organizasyonel değişimin zorluğunu yaşadıktan sonra anlayabilmektedir.

3.      İş süreçlerine odaklanmama: ‘Önceden Yapılandırılmış Sektörel Çözümler’ ve ‘Ezber Bozan En İyi Uygulamar’ gibi terimler yanıltıcı olabilmektedir. Bu terimler iş süreçlerinin gelecekte nasıl olacağına daha az odaklanmaktadır. Seçilen ERP yazılımı ekranların nasıl olacağını, hangi tuşa basılacağı söyleyebilmektedir fakat iş süreçlerini ve bilgi akışını söyleyememektedir. İş süreçleri yönetimine zaman ayırarak implementasyon sürecini sorunsuz yürütülmesi sağlanabilir.

4.      Çok fazla kişiselleştirmeye odaklanma , data aktarımına az odaklanma: Çoğu şirket, proje başlangıcında kişiselleştirme konusunda az beklenti içerisindedir. Fakat, bu şirketlerin %90’ı bir şekilde kişiselleştirme implemente etmektedirler. Bunun yanında, data sorunları proje sürecinin beklenen süreden daha uzun olmasının 1 numaralı etmenidir. Çoğu ERP danışmanı kişiselleştirmeyi sevmektedir. Bunun sebebi de kendi yeteneklerini geliştirmek için bir fırsat ve ücretin artmasını sağlamasıdır. Bunun yanında, data aktarımına çok fazla odaklanmayarak bunu müşterinin kendi içinde halletmesini isterler. Uygun şekilde yönetilmediği taktirde proje yavaş yavaş rayından çıkabilir. Bu sebeple, projeyi uygun şekilde yönetmek, olabildiğince erken odaklanmaya başlamak gerekir. Bu iki konuyu doğru şekilde yönetecek danışmanı bulmakta riski azaltacaktır.

5.      İdari yönetimin desteğinin eksikliği: Yönetim kadrosunun desteği yoksa hiç birşeyin önemi yoktur. Yönetim proje bütçesini onaylamış olabilir, fakat projenin başarılı olabilmesi için çok daha fazlası yapılması gerekmektedir. Kapsam, bütçe ve faydalar dahilinde projeyi idare edecek takımı oluşturmaları, iş akışının şekillenmesinde anahtar noktadaki kararları almaları, kaynakları adres göstermeleri, organizasyonel değişim ve diğer problemlerde karar verici olmaları beklenmektedir. Yönetim kadrosundan bu yönlendirmeler yapılmadığı taktirde projeniz başarısız olacaktır.

 

Bu 5 madde önlendiği taktirde, ERP projesinin implemente edilmesinde başarılı olma yolunda ilerleyeceksiniz.